czwartek, 16 maja 2013

Kapitan Żbik podpowiada

Maniakom kryminałów raczej podpowiedzi nie potrzeba, ale co szkodzi pogadać. Stron, forów, grup na FB dotyczących książek, co niemiara. Takie szperanie po książkowych zakamarkach nie zawsze na zdrowie wychodzi, ale szperamy bezustannie i bezustannie obiecujemy sobie: to ostatni zakup. Robimy stosowne listy, lista "Chcę mieć" rozrasta się do monstrualnego tasiemca, a my dalej plądrujemy księgarnie wirtualne i naziemne w poszukiwaniu czegoś ciekawego; przeszukujemy fora, by dowiedzieć się, czym zaczytują się inne mole książkowe. Mam tak i ja.

Moje niedawne poszukiwania zawiodły mnie na forum gazety: Kryminały i sensacje a tam do wątku z dnia 26.05.2008 "Kryminalny Gombrowicz....". 
dedukcja_watsonie tak zaczyna wątek:
"Opętani" - znacie? Jedna z moich ulubionych pozycji. 
A moze przyklady innych nie kryminalnych autorow, ktory nie mogli sie 
oprzec pokusie napisania kryminalu? 


Okazuje się, że niejeden z pisarzy niekryminalnych ma kryminał na sumieniu. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do dyskusji na forum, a na podstawie forumowych wpisów  publikuję listę autorów kryminalnych-niekryminalnych, nie tylko polskich :

Literatura polska:
Józef Hen - Crimen
Witold Gombrowicz - Opętani, Zbrodnia z premedytacją z tomu Bakakaj
Ireneusz Iredyński, psed. Umbero Pesco - Ryba płynie za mordercą
Tadeusz Kwiatkowski, pseud. Noel Randon
Stanisław Lem - Katar, Sknocony kryminał, Śledztwo
Maciej Słomczyński, pseud. Joe Alex
Andrzej Szczypiorski, pseud. Maurice S. Andrews - Dymisja nadinspektora Willburna,  Zagadka w  Punham, opowiadanie Śledztwo przy ulicy Laos ( książka Pod Szlachetnym Koniem)


Literatura powszechna:
Paul Auster - Nieczyste zagranie
Umberto Eco - Imię Róży, Cmentarz w  Pradze
William Faulkner - Azyl
Elia Kazan - Mordercy
A.A. Milne - Tajemnica Czerwonego Domu
Charles Percy Snow - Śmierć pod żaglami

Oczywiście uzupełniacze i sugestie mile widziane.

----------------------
No ba! Zapomniałam o Wisławie Szymborskiej! Właśnie ukazał się wydany przez Agorę niepublikowany do tej pory romans kryminalny "Błysk rewolwru".


14 komentarzy:

  1. A.A. Milne "Tajemnica Czerwonego Domu" :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę ;) dopisałam też Szymborską :-)

      Usuń
    2. To może jeszcze "Katar" i "Sknocony kryminał" Lema :-)

      Usuń
    3. "Śledztwo" Lema przecież mam przed sobą :D

      Usuń
  2. "Takie szperanie po książkowych zakamarkach nie zawsze na zdrowie wychodzi" - na zdrowie to jeszcze, jeszcze, są bardziej szkodliwe nałogi, ale na stan konta i miejsce na półkach to szperanie ma wpływ zdecydowanie bardziej inwazyjny. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Puste konto nadszarpuje psychikę, nadmiar książek kurz dziwnie przyciąga, co na drogi oddechowe niezbyt dobrze wpływa :-)

      Usuń
    2. No popatrz, nie wiedziałam, że książkoholizm może być pośrednią przyczyną astmy i nerwicy ;)

      Usuń
    3. No ba, że nie wspomnę o grzybach i molach lęgnących się w książkach. Bibliotekarze przy starych rupieciach pracują w maskach. Książkoholizm to bardzo niebezpieczne uzależnienie.

      Usuń
  3. Zachęciłaś mnie do rozejrzenia się za kryminałem Szymborskiej, to może być bardzo ciekawe!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam, ale i ja ciekawa jestem wrażeń.

      Usuń
  4. Na mnie czeka książka Stanisława Wokowskiego.

    A w tym wyzwaniu biorą udział tylko typowe kryminały, czy takie odrobię thrillerowate też?

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi o Gombrowicza, to "Zbrodnia z premedytacją" (z tomu "Bakakaj") ma cechy kryminału. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam "Opętanych", "Zbrodnię z premedytacją" mieć będę na uwadze, dopisuję do listy. Dziękuję :-)

      Usuń

"Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje" - Menander