poniedziałek, 11 września 2017

Truman Capote. Rozmowy

Truman Capote. Rozmowy
Lawrence Grobel
Audiobook
Wydawca Storybox, 2015
Czyta: M. Brejntenwald, S. Holland
Czas trwania 6h 37m

Doskonała i zajmująca lektura, tak bardzo kontrowersyjna jak sam Capote Lawrence Grobel nie zawaha się przed żadnym pytaniem: o miłość, literaturę, fascynację zbrodnią. Rozmowy, które odbywały się w ciągu ostatnich dwóch lat życia pisarza ujawniają wiele szczegółów i anegdot dotyczących Capote’a, a także osób z którymi się stykał: Jackie Kennedy, Marilyn Monroe, Tennessee Williamsa, Elizabeth Taylor i wielu innych. 
                                                                                Storytel 

Wysłuchałam z trudem. Nie to, że książka do "bani", bo akurat treść i forma w zgodzie z moimi upodobaniami. Wprawdzie wolę regularne biografie, a rozmowy mniej, ale i te ostatnie przełykam bez trudu,  a to ze względu na dużą zawartość faktów, dotyczących  nie tylko samego odpytywanego, ale i światka artystycznego wokół. Truman Capote barwne życie miał. Nie tylko doskonały pisarz, ale i celebryta, że użyję współczesnego języka. Autor notki zamieszczonej na Storytelu określa książkę, jako kontrowersyjną. Dziś te kontrowersje trochę blade, bo jak wiadomo, to co kiedyś bulwersowało, dziś już nie musi. 

A więc jak wspomniałam, książki wysłuchałam z trudem, a to za sprawą dwóch lektorów. Raz, że nie znoszę takiego czytania z podziałem na role ( przypomina mi się podstawówka i durnowate teatrzyki), to głos udający Trumana miał się nijak do jego charakterystycznego, piskliwego głosu. Głos Trumana wzbudzał sensację i bezustannie zwracano na to uwagę. Ja sobie zdaję sprawę, że trudno piszczeć przez sześć i pół godziny, to może lepiej byłoby odpuścić sobie teatrzyk i czytać normalnie. Bez zadęcia aktorskiego. W związku z "czytaniem normalnym" przypomniała mi się anegdotka z czasów, kiedy moja córka dziecięciem była. Kiedy czytałam jej książkę i starałam się to robić z tzw. wczuwaniem się się w rolę, dziecię natychmiast oponowało: Nie rób tak, czytaj normalnie. Więc i ja was proszę panowie lektorzy: Czytajcie normalnie. 


2 komentarze:

  1. Chyba sobie odpuszczę w takim razie słuchanie i może kiedyś przeczytam. Lektor potrafi sprawić, że słuchanie jest męczarnią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, tak. Kiedyś słuchałam jakiejś powieści dla starszych dzieci o kotach. To było straszne. Wytrwałam, bo musiałam napisać recenzję :D

      Usuń

"Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje" - Menander